Petr Holeček dováží do Angoly zhruba od roku 2006 české nákladní automobily. Byl jedním z těch odvážlivců, kteří v Angole působili v rámci programu pomoci rozvojovým zemím. V roce 2003 tu pan Holeček pracoval jako učitel a provozovatel nákladní dopravy, o několik let později již exportoval do Angoly česká auta.
barevný prapor
Angola je zajímavá země a ne každý má to štěstí, že se dostane do míst, kam běžně lidé necestují. Panu Holečkovi se to podařilo a po té nefalšované africké divočině se mu prý občas stýská. Na svých cestách africkou savanou seděl za volantem vozů Tatra 148. Kdo se trochu v nákladních autech vyzná, může směle tvrdit, že tento historický kousek, jehož výroba započala v Československu v roce 1972, vydrží skutečně dost. Nezpevněné cesty, provizorní mosty, mělké brody a kamenité stezky tohle auto dokázalo překonat a stará dobrá kompaktní konstrukce vozu se dala v případě závady opravit přímo na místě i bez odborného servisu. Tatrovky pochopitelně neměly žádné elektronické vymoženosti a závady na motoru a šasí vozu vydržely i extrémní zátěž. Dokonce se stalo, že se jeden vůz převrátil na bok na dřevěném mostku, když vezl 13 tun betonu. A podařilo se jej znovu uvést do provozu. Ostatně, prý žádné auto neskončilo na šrotišti.
angolan v parku

Staré Tatrovky jsou v Angole považovány za špičkové vozy

Češi mají v Angole dobré jméno, navíc mnoho bývalých studentů vysokých škol z Angoly, kteří jsou dnes již v pokročilém věku, na Československo s láskou vzpomíná. O naší zemi se vypráví téměř legendy, že jsme průmyslovou velmocí, která jejich republiku zásobovala kvalitními výrobky.
Bohužel není v současné době ze strany českých výrobců a podnikatelů příliš zájem s Angolou obchodovat. Pan Holeček prozradil, že měl v úmyslu prodávat do země traktory Zetor a teprve po dvou letech neúspěšného vyjednávání s výrobcem se podařilo do Afriky traktory dovážet. Šlo ale zpočátku o staré české traktory původem z bazaru. S obchodováním vypomáhali i nadšenci , kteří v Zetoru kdysi pracovali. Samotní obchodníci však vzájemnou spolupráci odmítli. Podobně, jako Zetor, se tvářily i česká Tatra a Jawa, jejíž motocykly jsou údajně pro zdejší podmínky optimální.
žirafa v zoo
V Angole každým rokem probíhá mezinárodní obchodní veletrh, kde by se daly české výrobky nejen vystavit, ale i s úspěchem prodávat. Češi mají zkrátka v Angole stále dobré jméno, jde jen o to trochu pohnout kostrou a obchod rozhýbat. Dnes navíc do Angoly putuje mnoho výrobků z Číny, která se obchodovat nebojí, ale zdejší lidé dokážou kvalitní výrobek dobře rozpoznat a našim výrobkům by dali rozhodně přednost.

Jak se daří českým výrobkům v africké Angole
3.9 (78.46%)13